Dostęp Policji do danych PNR
W dniu 29 maja br. weszła w życie ustawa z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz. U. poz. 894). Ustawa określa zasady i warunki przekazywania przez przewoźników lotniczych danych PNR oraz przetwarzania tych danych w celu wykrywania i zwalczania przestępstw o charakterze terrorystycznym i innych przestępstw lub przestępstw skarbowych oraz zapobiegania im i ścigania ich sprawców, a także podmioty właści¬we w tych sprawach.
Zgodnie z przepisami ustawy przewoźnicy lotniczy są zobowiązani do przekazywania do Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach, umiejscowionej w Komendzie Głównej Straży Granicznej, danych wszystkich pasażerów przylatujących i odlatujących z Polski.
W ustawie zostały wskazane organy uprawnione, m. in. Komendant Główny Policji, do występowania o przekazanie danych PNR (danych dotyczących przelotu pasażera) lub wyników ich przetwarzania oraz do otrzymywania takich danych i wyników ich przetwarzania, które zostały zobligowane do wyznaczenia punktu kontaktowego właściwego w sprawach przetwarzania danych PNR.
W związku z powyższym Komendant Główny Policji wyznaczył punkt kontaktowy właściwy w sprawach przetwarzania danych PNR - Sekcję Całodobowej Obsługi Punktu Kontaktowego PNR - w ramach Wydziału Administrowania Danymi SIS i VIS Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych Komendy Głównej Policji.
Szczegóły dostępu Policji w powyższym zakresie reguluje Zarządzenie nr 64 Komendanta Głównego Policji z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie dostępu Policji do danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) (Dz. Urz. KGP poz. 123).
Od dnia 26 listopada 2018 r. wskazana sekcja rozpoczęła funkcjonowanie w trybie całodobowym.
Dane teleadresowe:
Sekcja Całodobowej Obsługi Punktu Kontaktowego PNR
Wydziału Administrowania Danymi SIS i VIS
Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych
Komendy Głównej Policji
ul. Taborowa 33 B
02-699 Warszawa
tel.: 22 60 114 50
fax: 22 60 114 56
e-mail: kgp.pnr@policja.gov.pl